Зміст предмета «Трудове навчання» має чітко
виражену прикладну спрямованість і реалізується переважно шляхом застосування
практичних методів і форм організації занять. Освоєння варіативних модулів здійснюється на основі проектно-технологічної
діяльності. Результатом такої діяльності
учнів при вивченні кожного варіативного модуля є проект.
Метод проектів орієнтований на самостійну діяльність учнів
(індивідуальну, парну, групову) у чітко відведений для неї час.
Під проектом розуміється
обґрунтована, спланована і усвідомлена діяльність, спрямована на формування в
учнів певної системи творчо-інтелектуальних і предметно-перетворювальних знань
і вмінь.
Ця діяльність включає в себе вибір об’єкта
проектування, постановку проблеми, пошук необхідної інформації, її аналіз та
систематизацію, обґрунтування вибору виробу для виготовлення, планування роботи
по виготовленню виробу виготовлення проектованого виробу, аналіз процесу проектування виробу,
результатом такої роботи має бути виріб, який відповідає всім критеріям. Разом з
цим здійснюється нескладний економічний і екологічний аналіз виконуваної
роботи.Функції учителя в процесі виконання учнями
творчих проектів зазнають суттєвих змін: консультування та допомога у підборі
проектів; спостереження за ходом роботи учнів; надання допомоги окремим учням і
стимулювання їхньої проектно-технологічної
діяльності; підтримку робочої обстановки в класі; нормування праці школярів;
аналіз і узагальнення роботи окремих школярів; оцінку проектно-технологічної
діяльності на кожному етапі. Задача вчителя – підтримати оригінальні ідеї,
підказати шляхи реалізації. Останній етап проектної діяльності –
захист проектів. Для цього ми проводимо виставки. Виставки допомагають учителю показати результат своєї та учнівської діяльності, але й
побачити типові помилки у своїй роботі. Разом з учнями створюємо журі та
визначаємо переможців. Всі роботи оформляємо на стенди та передаємо класним
керівникам для демонстрації на батьківських зборах. Тому що у виготовленні цих
робіт є і заслуга батьків – це і моральна підтримка, і матеріальна; і гордість
за успіхи та досягнення своїх дітей. Форми захисту творчих проектів можуть
бути різні:
5
– 6 класи – виставка, виставка-ярмарок;
7
– 9 класи – вечори спілкування, екскурсії до шкільного музею «Українська
вишивка», свято «Вишивала я рушник».
Для кожного класу я підбираю вироби, які б
зацікавили дітей, і не повторювались у 5-9 класах:
5
клас – папка для трудового навчання, м’яка іграшка, виконані в техніці аплікації. -«Метелики» виконуються
початковими швами, вирізаються по контуру і оформляються у вигляді прикраси на
одяг. - «Рибки» - виконуються
початковими швами, оформляються у вигляді акваріума, оздоблюються шнурами,
бісером, китицями.
6
клас – подушечка для голок, виконується технікою «хрестик», «штапівка», розміром 80х80 мм, оздоблена помпонами,
китицями, торочками, бісером. - М’ячик, лялька –
техніка виконання м’яка іграшка.
7
клас – сумка з квадратів, техніка виконання плетіння гачком - Шапочка плетена
спицями. -український рушничок,
виконується технікою «мережки», «хрестик», оздоблюється орнаментом, торочками,
бісером. -Плетений пояс, техніка
виконання «макраме».
8
клас – сувенірний конверт, виконується техніками лічильної гладі, оздоблюється
китицями, шнурами, тасьмою, бісером. - прикраси до одягу, виконуються вишивкою
бісером, лелітками, шнурами, тасьмою.
9
клас – комплексний виріб, виконується в різних технологіях, які вивчались в 5-9
класах.
Мною
створений слайд-фільм «Метод проектів на уроках трудового навчання», у якому
представлені проекти учнів 5-8 класів.
|